Ingen vil endre seg. Hvordan kan du snu dette?

Larisa Schløsser-Møller Blogg Leave a Comment

Vi vet at «alle vil ha endringer, men ingen vil endre seg».
«Alle vil ha endringer» Hvis man ikke opplever endringer som man vil ha og forventer, stiger frustrasjonen.
«Men ingen vil endre seg» fordi å endre vaner, tankesett og overbevisninger er ikke lett. Det går rett på personlig plan på deg som person og du vil stride imot dette ubevisst.
Å innse at du hadde tatt feil, du gjorde noe ikke helt optimalt eller feil, eller du tenkte feil eller hadde en «feil overbevisning»- er ikke for pyser.

Derfor høres endringer skremmende. Det skaper usikkerhet og gjør vondt.
Du vet hvordan du har de nå, men du ikke vet hva som kan skje hvis det blir en endring. Ja, dette er sant.
La oss sette en ny ramme:

Forbedringer.

Når du tenker å endre noe, tenker du vel ikke hvordan du kan gjøre det dårligere og ødelegge for deg selv og andre? Vi vil gjøre vår beste, vi vil gjøre bedre ut i fra vår kompetanse og erfaring med beste mening for oss, vår familie våre kolleger og vår arbeidsplass.
La oss bruke denne fantastiske naturlige kraften for å skape et godt arbeidsmiljø, engasjement og glede, for å skape en Forbedringskultur.

  1. Forbedringskultur er en holdning hos hver enkelt som summeres til kultur.
  2. For å se etter mulighetene må man bry seg og tenke.
  3. Ha kultur for «å si fra»
  4. Ta aksjon. For å gjennomføre forbedringer må alle ansatte ta ansvar for seg selv og tørre å ansvarliggjøre andre. 

Teksten fortsetter under bildet.

Forbedringskultur starter når vi bryr oss.
Forbedringskultur i din bedrift starter når dine ansatte bryr seg.

Det er en drømmesituasjon for eiere når ansatte bryr seg.
Bare tenk at dine ansatte bryr seg om din bedrift, de bryr seg om veksten av din bedrift, de vil at din bedrift gjør det bedre. De elsker jobben. De elsker din bedrift. De føler at det er deres også. 
Drømmer du nå eller dette er din hverdag?
Ansatte ikke bare gjør jobben sin, men tenker hva jeg kan gjøre bedre, hva min kollega kan gjøre bedre hva du kan gjøre bedre. De løper energisk til deg med sin ide, forteller den entusiastisk…. Og du sier «Ja, men… det fungerer ikke fordi vi har prøvd det før.» De ser på ditt ansikt på ditt kroppsspråk og de skjønner at det ikke vil fungere. De skjønner at det vil ikke fungere med din holdning.

Vet du hva som er mest demotiverende for dine ansatte? Vet du hva som dreper de fleste ideer? Vet du hvordan du kan stoppe en ansatt å bry seg og å komme med ideer på en rask og effektiv måte?
«Ja, men..» stopper effektivt alt mas fra ansatte om forbedring og engasjement og du får ro og fred til å gruble på dette selv.
En leder vinner alltid på å ha engasjerte ansatte. De er beste spesialister på sin arbeidsplass og egen arbeidssituasjon – hvorfor ellers du har ansatt dem?

Forbedringskultur sett fra ansatt sin side oppstår når ansatte blir tatt på alvor.
Hvordan viser du til dine ansatte at de blir tatt på alvor?

Ja, av og til ser ikke ansatte de store linjene som du ser. Av og til, må du som eier eller leder nedprioritere eller si nei til en god ide. Forklar hvorfor, diskuter. Dette skjønner dine ansatte også, de er ikke dumme. Hvorfor ellers du har ansatt dem?
Du gir dem kreditt for deres innsats, mulighet for deres utvikling. Det gjelder ikke hva du sier. Enkelte lærte å gi ros til ansatte og si «veldig bra forslag». Men det skjer ingenting.
Noen ledere sier « Min dør står oppe». Vis til ansatt at du har tid når du sier at du har tid. Hva med ditt kroppsspråk? Ser du hele tiden på klokka? Tenker at dette er bortkastet tid? Det vises!

Du viser holdningene dine ikke med ord, men med hverdagslige handlinger, med din egen måte å gjøre ting på, og… til og med hvordan du puster på.

Dette er sant! Du vet enkelte klarer å skremme folk fra seg med pusten sin.
En ansatt sa til meg. «Når jeg kommer til min leder med et spørsmål ser jeg at han puster inn og ut… da skjønner jeg at det var et dumt spørsmål. Jeg prøver å spørre mindre.»

Jeg er stolt! -for en fantastisk følelse!

Dine ansatte er de beste markedsførere for din bedrift og for dine produkter. De gjør dette bevisst eller ubevisst, og de bør helst være stolt av sin arbeidsplass. 
Er du stolt av dem? Ja? Hvordan viser du dette til dem? Hva gjør du? Sier du en ting, men gjør noe annet? Det hjelper ikke at du sier at du er stolt av deres kompetanse eller kunnskap hvis du viser (med kroppsspråk, tonefall, små kommentarer) at ideen som de kom med at den dummeste ideen som du har hørt. Er du tøff nok til å spørre dine ansatte om de føler at du bryr deg om dem?
Er du stolt av dem? Vær nå ærlig med deg selv. Ingen hører deg. Ikke? Hvorfor? Er det kompetanse, gjennomføring eller holdninger? Se hva du kan hjelpe dem med eller ikke. 

Du har ansatte eller samarbeidspartnere fordi du ikke kan gjøre det du vil alene, fordi dine ansatte er din mulighet til å nå målet du har satt til deg selv eller din bedrift.

Graden av frustrasjon stiger gradvis. Etter hvert må du begynne å betale «kompensasjon for frustrasjon».

Utrolig hvor mye kan en ansatt tåle på sin arbeidsplass og fra arbeidsgiver. En julebordstale hjelper ikke, det er hverdagslig liv som teller. Graden av frustrasjon stiger gradvis. Etter hvert må du begynne å betale «kompensasjon for frustrasjon». Som regel hjelper dette bare en stund før ansatte prøver å finne et annet sted å jobbe.

Vær nysgjerrig, spør, samarbeid, del. Hjelp dine ansatte å utvikle seg: still krav, vær et eksempel for dem.

Å stille krav er undervurdert! Hør på mitt foredrag 8 min: Å stille krav er bærekraftig!  
Ingrid Finboe Svendsen (Direktør for Direktoratet for arbeidstilsynet) sa en gang: «Vi tenkte at vi i ledelsen må samarbeide. Da viser vi til våre ansatte at vi samarbeider og deler kompetanse: Da begynte våre ansatte å samarbeide og dele kompetanse også.» Jeg synes at det var et enkelt og vakkert svar.
Poenget er å gjøre det selv, vise eksempel og lede ansatte inn i felles kultur.

Ta kontakt her hvis du er opptatt av kontinuerlige endringer.
La oss ta en kopp kaffe sammen og vi finner en god løsning. 
Jeg liker å jobbe med de som vil ha utvikling og er ikke redd til å bli utfordret.
Jeg gleder meg til å høre fra deg. 

Del artikkelen

Om forfatteren

Larisa Schløsser-Møller

DNCF sertifisert coach. Profesjonell coach og sparringspartner for ledere og team. Hun har en unik bakgrunn som lege og coach.

[/cs_content]

Print Friendly, PDF & Email

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *