Det var en dag jeg snakket på en samling om nettverksbygging og relasjonsbygging, Da kom en ung mann til meg og spurte om han kunne presentere en ny App for nettverksbygging.
Jeg begynte å tenke. Når den yngre generasjon skaper digitale relasjoner, hva slags relasjoner er det egentlig?
Ekte smil skaper ekte tillit.
Som vi har lært gjennom tiden, for å ha et godt samarbeid i et team, må man ha tillit til hverandre. Den beste businessen skjer mellom partnere som har tillit til hverandre.
Tillit oppstår gjennom samarbeid, når man ser at man kan stole på hverandre. Det kan ta tid å skape en god relasjon.
Når vi kommuniserer med hverandre, fanger vi ubevisst mikromimikken i ansiktene. Vi legger merke til kroppsspråk, tonefall.
På denne måten kan en leder legge merke til at en ansatt er misfornøyd selv om man sier at alt er bra.
Når vi ansetter en ny person kan vi si at alt de sier er riktig, men … det er noe som ikke stemmer, noe som vi ikke alltid kan sette ord på – dårlig magefølelse og intuisjon.
Medlemmer i et team smiler til hverandre, ivrig for å få jobben gjort, men en dyktig leder kan fange måten man kommuniserer med hverandre på og forebygge konflikter.
Digital smil skaper digital tillit.
Hva skjer når yngre mennesker vokser opp med smilefjes, likes, tommel opp og tommel ned? Klarer de å forstå ekte følelser hos folk? Noen lager roboter som kan vise følelser med ansiktsuttrykk. Er dette nødvendig i framtiden? Kanskje mister man etterhvert evner til å lese og uttrykke følelser?
Får neste generasjon av ledere kompetanse for ikke verbal kommunikasjon – ansiktsuttrykk, tonefall, kroppsspråk? Kanskje man ikke trenger det.
Det eneste vi vil trenge i framtiden er tommel opp og tommel ned. Enkelt og greit!
Tillit til alt digitalt.
Gjennom digital markedsføring, skaper vi følelse av tillit til produktet eller person som er presentert gjennom digital markedsføring. Vi er mer og mer vant til å stole på informasjon på nett, selv om vi vet at vi ikke kan stole på all informasjon som vi får.
Vi vet at enkelte er veldig flinke til å markedsføre seg selv og skryte av seg selv. Man skriver om sine holdninger og meninger – alt høres riktig ut… i vårt hode.
Vi vet også at det er profesjonelle folk som kan skrive artikler, og de vet hvordan man skal ordlegge seg for å få oppmerksomhet.
Men er dette ekte?
Vi vet ikke hva man egentlig gjør. Vi vet at ord og handling er to forskjellige ting.
Jeg snakker på mine kurs og foredrag om tillit, nettverksbygging og relasjonsbygging. Når man ser hverandre i øynene, hører stemme, legger merke til kroppsspråk, forstår du hvordan man egentlig har det… Dette mener jeg er relasjonsbygging som skaper tillit.
Kanskje dette snart er fortid?
[/cs_content]